Når du formidler eventyret andre gang, kan du ha en pose med andre konkreter for å gjøre formidlingen variert og komme inn på nye begreper. Gjennom det somaliske eventyret om Krokodillen og reven får man lære om forskjellene mellom dyrene, om hvordan de ser ut. Hvem har den lengste halsen, de største ørene eller den mykeste pelsen? Og kan man kjenne igjen dyrene ut fra mønsteret de har på kroppen?
Kan du bruke eksempelet under fra eventyret om Gutten og Nordavinden og tilpasse til gjenfortelling av eventyret om Krokodilla og reven?
Ta utgangspunkt i at gutten skal gå gjennom skogen for å komme til Nordavinden. Her treffer han mange dyr som bor i skogen. Spør barna om de vet navnet på noen dyr som bor i skogen. I posen har du en rev, en ulv, en elg, en ugle, et ekorn, en flaggermus osv. La barna få trekke dyr fra posen og snakk med barna om hva dyra heter, hvordan de ser ut, hva de spiser og hva barnet deres heter.