Fortellekortene viser scener fra eventyret. Kortene følger med språkesken som trykte kort, og det finnes ni fortellekort for hvert eventyr. Du kan også laste ned en pdf og skrive ut fortellekortene.
Legg ut det første fortellekortet. Så legger du ut et nytt kort og trekker barnet med i gjenfortellingen. På denne måten støtter bildene opp om selve gjenfortellingen og barna slipper å lure på om de husker innholdet.
Husker dere hva eventyret handlet om?
— Ja, det handlet om Undervannslandet.
Vi legger opp til at barna skal lære å fortelle eventyret. Barn som forteller om noe de har opplevd eller hørt, vil selv lære om hendelsen og utvide sin forståelse av den ved å viderefortelle til andre. De får både kognitive, sosiale og språklige erfaringer, og de lærer seg å ta mottakerens perspektiv. Når barnet skal dele en hendelse med andre, må de fortelle slik at andre forstår, og her spiller selvfølgelig språket en sentral rolle. Når barna forteller, vil de oppleve at andre ikke forstår eller vet det samme som de selv gjør, og de vil oppleve at andre barn og også voksne kan være uenige i det de sier. Når barn forteller, vil de få spørsmål som avdekker dette.
Tilhørerne kan spørre om hvor og når noe skjedde, hvem som var til stede og hva som skjedde først og etterpå. Slike spørsmål er vanlige i all samhandling, og spørsmålene vil støtte barna i å forstå at mennesker har forskjellige oppfatninger og erfaringer. I tillegg vil barna lære hva som er forventet av en fortelling i vestlige kulturer, nemlig at de har en innledning, et hovedpoeng og en avslutning.