Tilbake til Kurs
Nordavinden
0% fullført
0/0 steg
N4g – Konstruere
Leksjonsframdrift
0% fullført



Aktiviteter
Bruk klossene og terningene til å bygge og konstruere. Kan klossene bli til en bil, en båt, en buss eller et slott?
Gi barna i oppgave å plassere klossene i rekkefølge etter størrelse, høyde, bredde osv. Kjenn på tyngden på klossene, legg klossene i rekkefølge etter hvor tunge de er. Lag mønster og ansikter ved hjelp av de geometriske formene på terningene.
Øv på preposisjonene ved å be barna sette gutten oppå nordavinden, under nordavinden, bak nordavinden, ved siden av nordavinden osv. Du kan også plassere alle klossene ulike steder i forhold til nordavinden, og spørre barna hvem som står foran, oppå, under, bak osv.
Hva sier Rammeplanen?
Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna
- oppdager og undrer seg over matematiske sammenhenger
- leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på
- erfarer størrelser i sine omgivelser og sammenligner disse
- undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter
- undersøker og får erfaring med løsning av matematiske problemer og opplever matematikkglede
Personalet skal
- legge til rette for matematiske erfaringer gjennom å berike barnas lek og hverdag med matematiske ideer og utdypende samtaler
- stimulere og støtte barnas evne og utholdenhet i problemløsing
evalueringer
evalueringer